lauantai 25. tammikuuta 2020

Osaatko tämän sanan?


Kun lapsi oppii puhumaan, on hänen sanavarastossaan aika pian ´ei´. Ehkä siksi, että vanhemmat toistelevat sitä aika usein tai sitten ihan vaan siitä syystä, että se on kahden kirjaimen vuoksi helppo oppia.
Aikuisvuosina sana kyllä kuuluu varastoon, mutta aika usein sen tilalla on okei, kyllä, nojoo., ehkämävoin. Tarvitaan itsekästä kasvamista ja lisää vuosia, kun kahden kirjaimen sana otetaan taas käyttöön. Tässä iässä (60) tunnustan käyttäneeni sanaa jo pitkän aikaa. Se antaa suuntaviivat ja karttamerkit itselleni ja muille. Kaikkea ei tarvitse tehdä ja joka paikkaan ei tarvitse mennä. Sanan käyttäminen on itsekkyyttä tai itsevarjelua, jompaa kumpaa tai molempia.

6 kommenttia:

  1. Osaan, mutta välillä aika huonosti.
    Tuosta sanasta puhuttiin pari päivää sitten AM:n kanssa. Todettiin, että monessa asiassa Pojan kohdalla voimme röyhistää rintaamme, koska osasimme sanoa EI.

    Mutta kerronpa sanasta toisenlaisenkin tarinan, jolle olemme nauraneet, kun minä kasvoin aikuiseksi.
    Olin lähdössä kouluun, naapurikuntaan, äidin hakemuksesta, jotta voisin olla iltapäivät mummolassa. Äiti ajatteli, että kun kaikki muut siellä koulussa ovat maanviljelijöiden yms. lapsia, niin josko minä vaikka sitten osaisin lukea - olisi vähän niin kuin tasoitusta - ja yritti kesän aikana opettaa:
    - Jos E-I on "ei" niin mitäs on U-I?
    - Hmm..... kissa??
    Aikansa yritettyään, äiti luovutti.

    Kolme päivää koulua (siihen aikaan opiskelu aloitettiin heti) ja minä osasin lukea suoraan - siemen oli siis kuitenkin jo kylvetty, vaikka en kotona oppinutkaan :) :)
    Siitä lähtien olen lukenut - kuudessa vuodessa alakoulussa luin koko koulun kirjaston läpi ja lisäksi kävin mummon kanssa kirjastoautolla.

    VastaaPoista
  2. Ei on oikeassa paikassa hyvä sana. Minä olen aika hyvä laittamaan sen väärään paikkaan, mutta joskus oikeaankin.
    Sinulla on terveellinen ruokavalio noista edellisistä postauksista päätellen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tasapainotteluahan senkin sanan käyttö vaatii...
      Ollaan tarkistettu piirun verran tervellisempään suuntaan ruokavaliota eli vähennetty suolaa, sokeria ja kovaa rasvaa.

      Poista
  3. Mä opin "ei" sanan uudestaan n. 3 vuotta sitten! Aina sitä jotain uutta oppii!!

    VastaaPoista