tiistai 24. tammikuuta 2017

Ota riski ja sano (edes yksi) kohteliaisuus


Tänään on Kansallinen kohteliaisuuksien päivä. Kahdeksan tunnin hyvien yöunien jälkeen on olo vielä vähän pöllämystynyt, mutta luulen sen normalisoituvan aamukahvien jälkeen, (Niin siinä kävi, että kaiken kokeilun jälkeen päädyin taas tähän: Olen Marjatta, olen aamukahvisti.)
Meidän on yleensä vaikea lausua kohteliaisuuksia tai niitä pidetään tyhjänpäiväisinä höpötyksinä. Ja jos on työlästä sanoa, niin vielä työläämpää on ottaa vastaan. Oikeastaan olemme aika epäkohteliasta kansaa, mutta se ei meitä ole vuosisatojen kuluessa haitannut. 
Joka tapauksessa tänään voi ottaa riskin. Ei tarvitse käyttää siirappityyliä, eikä lässyttää. Voi sanoa asian ihan suoraan. Edes yhden kohteliaisuuden verran.

2 kommenttia:

  1. Kirjoitit tärkeästä asiasta - sekä antajan että vastaanottajan puolelta.
    Me suomalaiset ollaan huonoja antamaan kehuja (=positiivista palautetta), mutta huonoja me ollaan sitä myös ottamaan vastaan.

    Tästä aiheesta kirjoiteltiin Vilukissin blogissa tässä taannoin (http://vilukissi.vuodatus.net/lue/2017/01/kaunokaanen), kun hän oli saanut kehuja.

    Suomalaisten tapana on väheksyä itseään ja oikeastaan, kun asiaa miettii, niin kehuja saadessaan sitä kehujen antajaakin. "No tää nyt on vaan tämmönen, no mitä tää nyt on, tämmönen vaan.." - vähän niin kuin epäiltäisiin, ettei sillä kehujalla oikein ole arvostelukykyä.
    Kun sekin riittäisi, että sanoisi yksinkertaisesti "KIITOS (minäkin pidän tästä)" Koska siksihän sen vaatteen tms. on ostanut, kun siitä on tykännyt.

    Itse olen yrittänyt opetella pois tuosta turhasta vaatimattomuudesta; jos joku kehuu vaatettani tai jopa joskus sattuu sanomaan, että sinähän näytät hyvältä tänään, niin sanon yksinkertaisesti "kiitos". Koska kivaltahan se tuntuu, kun joku kehuu.

    Ja vastaavasti, jos en koe tarvetta erityisesti kehumiseen, niin sanon ainakin kiitos. Joka paikassa. Jos vain vastaanottaja on vielä kuulemassa. Joskus puhun jopa pelkille seinille, mutta sanonpa kuitenkin :)

    Eilen kiitin hyvästä palvelusta chatissa verotoimiston työntekijää avusta, kun hän neuvoi mitä kaikkia tietoja tarvitsen, jotta voin tilata uuden verokortin netistä.
    Viimeksi tänään kiitin kehuin hyvästä palvelusta KOLME ERI KERTAA: kaksi kertaa puhelimessa kun sain neuvoja miten lasken kuluvan vuoden tulot, että voin tilata sen verokortin ja kerran kun kävin lääkärissä. Kiitin hyvästä ja ystävällisestä palvelusta/hoidosta sekä lääkäriä että hoitajaa ja vastaanottovirkailijaa - kun puuskutin paikalla viime tipassa kuin höyryveturi ;)

    Ja kyllä mä tolle AM:lle yritän muistaa sanoa melkein joka päivä, että mä siitä tykkään ;) Vaikka se ehkä kuulostaa jonkun korvaan lällyltä, ¨joka päivä¨, mutta kun se oli niin lähellä, etten pysty sitä enää sanomaan, niin varmistamme, ettei mitään tärkeää jää sanomatta...

    Ja nyt kiitän Sinua, kun olet siellä ja luet näitä mun höpötyksiä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan oikeasti kiitos, kun olet olemassa! Viisaita kirjoitit taas kerran, ei mitään höpötyksiä!

      Poista